Ahad, 21 September 2014

Sakit Apakah??!

JUMAAT (19.9.2014)

Aku tidak seperti hari-hari sebelum ini. Hari ini, perut aku tidak ingin membuang air besar. Pada waktu maghrib, aku dalam perjalanan pulang ke pejabat ku. Aku mengalami sakit-sakit dibahagian perut ku. Seakan nilu-nilu terasa. Aku sangkakan mungkin aku terlalu lama terdedah dengan penghawa dingin di bilik mesyuarat dari selepas jumaat. Hari ini, sepatutnya aku datang bulan. Tapi tiada pun. Malam itu, badan aku sebenarnya seakan-akan ingin demam.

SABTU (20.9.2014)

Aku lewat tidur, menyiapkan kerja. Pagi tu, aku sebenarnya demam. Badan ku, muka ku, semuanya terasa panas. Aku tidur dan bangun lambat. Selepas bangun, aku mengemas rumah, mop lantai, cuci bilik air, basuh baju. Aku lambat makan nasi. Dah nak maghrib baru aku makan. Aku masih lagi tidak datang bulan.

AHAD (21.9.2014)

Selepas makan, perut ku memulas-mulas. Ini memang kebiasaan aku. Setiap kali aku menjamah sesuatu pada siang hari (selepas bangun tidur), aku akan ke bilik air membuang. Aku terkejut melihat air di mangkuk tandas berwarna merah pekat. Aku datang bulan ke? Tidak. Darah itu keluar dari lubang dubur ku. Setiap kali aku meneran, darah menitis-nitis jatuh. Aku tertanya. AKu berak berdarah? Untuk kali pertama. Aku tak tahu berapa banyak darah yang telah keluar semasa aku buang air besar.



Tiada ulasan: